تبلیغات
هنر هفتم - درباره خودروی دنا،موتور ملی و ...
چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390  11:20 ق.ظ


پروژه NX7 که منجر به ساخت دنا شد

خودتان را گول نزنید! دنا طراحی اش دقیقا شبیه سوزوکی ویتارا است و یک طرح ملی کامل نیست.طرح جلو و طرح عقب آن دقیقا از روی سوزوکی ویتارا کپی شده است اما خیلی خوب است. یعنی کپی هست اما کپی هم غنیمت است. کپی خوب همیشه نتایج خوبی به دنبال داشته است. هیواندا،تویوتا،کیاموتورز،مزدا و... همه این کمپانی های چشم بادامی، از رویه کپی استفاده کردند اما در کپی متوقف نماندند و روز به روز پیشرفت کردند.مهم این است که درجا نزنیم. کاری که تا به حال انجام دادیم.


طراحی جدید و چشم نواز دنا که هر مشتری را راغب به خرید آن می کند

درباره طراحی دنا؛

همان طور که در بالا گفتم دنا طرحش را از سوزوکی ویتارا قرض گرفته است اما طراح آن توانسته به خوبی آن را روی سمند پیاده کند. خطوط طراحی جلو و عقب دنا بر خلاف سمند سورن کاملا با هم هماهنگ هستند اما درب های خودرو و گلگیرها دقیقا همان سورن است و تفاوتی ندارد. طراحی داخل دنا صد در صد صاحبان آینده این خودرو را به وجد می آورد. آن طور که از عکس ها مشخص است، این طراحی از سوزوکی و BMW وام گرفته شده است و به همان اندازه که دنا ظاهر زیبایی دارد، باطن زیباتری در درون خودرو منتظر صاحبانش است. طرح داشبورد،کلیدها،طرح صفحه کیلومتر همه و همه دگرگون شده است و شاید احساس نکنید شما دارید در یک سمند فیس لیفت شده می نشینید!

رانا یا دنا؟
خودروی رانا که دو سال پیش رونمایی شد و قرار است شهریور ماه امسال(1390) به بازار عرضه شود بر پایه پلت فرم خودروی 206 صندوق دار طراحی شده است. درب ها و کلیه خطوط طراحی این خودرو دقیقا همان 206 است و احتمالا صدای بسته شدن درب خودرو، این موضوع را بیشتر از پیش ثابت می کند!

 سبک طراحی دنا و رانا شبیه هم است. پلت فرم را از محصولات قبلی گرفته اند و طراحی داخل و موتور و گیبرکس متفاوتی را قرار است تجربه کنند. البته به لحاظ زیبایی طراحی، قطعا دنا رتبه اول را از آن خود می کند.
رانا طراحی بیرونی اش را بیشتر مدیون هیوندای سوناتا است و دنا سوزوکی ویتارا اما دنا گویی زیباتر به نظر می رسد.البته خودروی رانا احتمالا یک عیب بزرگ خواهد داشت که در شهریورماه مشخص می شود؛ اتاق داخلی آن با پژوی 206صندوق دار هیچ فرقی ندارد و بزرگ تر نشده است و همین عامل قطعا به یک عیب بزرگ این خودرو تبدیل خواهد شد. ان طور هم که شنیده میشد این بود که چون پلت فرم با 206 یکسان بود،به اتاق خودرو هیچ دستی برده نشد و البته این قضیه از همان پژوی 206 صندوق دار نشات گرفت که کمپانی پژوی فرانسه اجازه تغییر در اتاق داخلی خودرو را نداد و همین عامل باعث شد که  صاحبان خودرو 206SD از بخش عقبی خودروی خود ناراضی باشند.
اگر بخواهیم سدان های کوچک خانوادگی را در یک دسته بگذاریم، 206 صندوق دار و تویوتا یاریس در یک رده قرار می گیرند اما چرا تویوتا این مشکل را ندارد...به عقبه کمپانی خودروسازی مراجعه کنید! تویوتا یاریس در ظاهر همین مشکل را داراست اما وقتی در قسمت عقب خودرو می نشینید دقیقا تصور شما برعکس می شود! شاید اگر صندلی های خودروی 206 نسبت به ستون های عقبی خودرو کمی عقب تر طراحی می شدند یا کشیده می شدند، دیگر شاهد این مشکل نبودیم.



فیس لیفت یا ...؟
خیلی ها اعتقاد دارند که محصول جدید ایران خودرو فقط یک فیس لیفت است اما مدیران ایران خودرو این موضوع را قبول ندارند و بر این موضوع پای می کوبند که دنا خودروی جدید ملی است و فیس لیفت سمند محسوب نمی شود. البته این گفته ها شاید چندان منطقی نباشد چون پلت فرم سمند تغییری نکرده و فقط طرح داخلی،خارجی + گیربکس این خودرو تغییر پیدا کرده است که این نشان از طراحی یک خودروی جدید نیست. استاندارد جهانی طراحی خودرو چیز دیگری می گوید اما خب ایران خودرو برای خودش استانداردهای جداگانه دارد!
به شخصه دنا را به عنوان یک فیس لیفت خیلی خوب از پلت فرم سمند قبول دارم و نه یک خودروی جدید. ایرادی هم نداشت ایران خودرو هر چند سال یکبار سمند را فیس لیفت می کرد و به بازار عرضه می کرد و مدل های قدیمی را کنار می گذاشت(مثل خودروسازان خارجی) اما وقتی بازار خودرو در کشوری مثل ایران بسته است و هر محصولی مشتری دارد، طبعا ایران خودرو 5مدل پژو،4مدل سمند و سایپا هم 6مدل صبا تولید می کند! این در حالی است که کمپانی هایی مثل هیوندا،تویوتا،کیاموتورز و... هر ساله دست به فیس لیفت خودروهای خود می زنند و مدل های قبلی کنار می روند اما در ایران کنار رفتن معنی ندارد!
(پژو پارس قرار بود به عنوان فیس لیفت 405 به بازار عرضه شود و 405 کنار برود اما هم اکنون این دو محصول برادرانه در کنار هم قرار دارند و هر کدام مشتری های خاص خود!)
اصولا معانی جهانی را در استاندارد ایرانی نگنجانید چون به تناقض های ناجوری می خورید!!


دنا چنین خصوصیاتی دارد. بر پایه پلت فرم سمند است و طراحی سوزوکی ویتارا را بر خود دارد، بعلاوه موتور EF7 که قرار است قلب تپنده آن باشد.


موتور EF7در اولین آزمایش رسمی خود | عکس:شایگان/خبرگزاری فارس


داستان یک موتور ملی؛

 موتور EF7  که موتور ملی ایران محسوب می شود،داستانی طولانی دارد.این موتور ملی شرکت ایران خودرو که با همکاری مهندسانی از آلمان(حالا یا بنز یا بی ام و، هیچ وقت مشخص نشد) ساخت آن از سال 1373 آغاز شد. آن زمان تصمیم بر این گرفته شده بود که گاز و اختصاصا CNG به عنوان سوخت دوم کشور راه اندازی شود تا هم مصرف بنزین کاهش پیدا کند و هم آلودگی کمتر شود. اما طولانی شدن فرآیند ساخت این موتور باعث شد این قلب تپنده دوگانه در خودروهای ایرانی جای چندانی نداشته باشد.
موتور EF7 برای اولین بار 2 سال پیش در قلب سمند پایه گازسوز قرار گرفت و به بازار عرضه شد. بازخوردها به این موتور مثبت بود و مشخص بود که EF7 توانسته مشتری را راضی نگه دارد. البته EF7 یک برادر کوچکتر به نام EF4 نیز دارد که از لحاظ قدرت کمی ضعیف تر است اما هیچ وقت مشخص نشد EF4 هم به مانند EF7 پایه گازسوز است یا خیر و یا هزینه تولید این موتور مقرون به صرفه بوده است یا نه.

EF7 چه فرقی با EF4 دارد؟
موتور EF7 را مهندسان آلمانی با همکاری مهندسان ایرانی ساختند و موتور EF4 را مهندسان ایرانی ساختند و آلمانی ها نظارت کردند. این همه ی آن چیزی است که درباره تفاوت تولید این دو موتور گفته و شنیده شده است.
زمانی شنیده می شد که موتور EF7 برای سمند و موتور EF4 برای خودروهایی نظیر پراید تولید می شود که هیچ کدام صد در صد رنگ واقعیت برخود نگرفتند. 2 سال پیش هم گفته شد که موتور EF4 که 1400 و 1600 سی سی قدرت دارد(در دو مدل جداگانه) روی خودروی رانا نصب خواهد شد.

غبار تعطیلی؛
پس از یک دوره عرضه سمند های پایه گازسوز با موتور EF7 به یکباره تولید این موتور رنگ تعطیلی بر خود گرفت.ایران خودرو به مانند تمام نظام سیستماتیک ایرانی! این موضوع را تکذیب کرد اما بازار دیگر رنگ این موتور را بر خود ندید و صاحبان خودروهای دارای این موتور را بیش از پیش نگران ساخت. نگرانی آنان از این موضوع بود که اگر خرابی برای این موتور به وجود بیاید آیا هیچ نمایندگی ایران خودرو حاضر به تعمیر و عیب یابی این موتور است؟
شنیده ها حاکی بود که تحریم مهر محکمی بر عدم ورود قطعات این موتور از آلمان به ایران شده است اما هیچ منبعی ای موضوع را تایید نکرد تا همین چند هفته پیش و رونمایی خودروی دنا، دوباره موضوع این موتور سر زبان ها افتاد آیا اتفاق دیگری برای موتور ملی افتاده است که قرار است این بار روی دنا قرار گیرد؟

ظهور مجدد؟
آن طور که به نظر می رسد تولید موتور EF7 از حالت CKD درآمده است و قرار است تمام قطعات آن در داخل کشور تولید شود و کاملا بومی سازی انجام شود. اینکه این اتفاق را به فال نیک بگیریم یا خیر...مستلزم زمان بیشتر است.




رانا و دنا دو محصولی که خواهرخوانده محسوب می شوند

سیستم مالتی پلکس؛برگ برنده دنا؟
درباره سیستم مالتی پلکس اطلاعات زیادی نداشتم فقط می دانستم که کنترل الکترونیک سیستم های خودرو را شامل می شود. این مطلب را درباره مزایای این سیستم بخوانید:

"سیستم مالتی پلکس یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترن سیستم های جامع برقی در خودرو می باشد . سیستم مالتی پلکس قابلیت تشخیص عیب یابی را دارد . در این سیستم ، با توجه به کیفیت و عملکرد سیستم برقی خودرو ، تحول اساسی در سیستم الکترونیک خودرو ایجاد شده است .
این سیستم علاوه بر این که رله ها ، فیوزها ومزایای سیستم هشداردهنده قبلی و دیگر قطعات برقی را به صورت یکپارچه دربر دارد ، از نظر کیفی شرایط الکترونیک خودرو را نیز ارتقاء داده و به دلیل ارتباط سیستم های برقی با نرم افزار مربوطه قابلیت های جدیدی از قبیل اعلام وضعیت لامپهای خودرو در جلو آمپر و ... را نیز شامل می شود.

از نقاط مثبت این سیستم می توان به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو، افزودن آسان قابلیت های جدید و صرفه جویی در زمان مونتاژ وخدمات پس از فروش اشاره نمود.

مزایای سیستم مالتی پلکس از نظر:

فنی

 افزایش ضریب اطمینان و کیفیت، حفاظت بهتر بارهای الکتریکی، حفاظت کامل سیمها در مقابل اتصال کوتاه، افزایش طول عمر لامپها، مدیریت مصرف توان الکتریکی در خودرو، حذف جعبه فیوز و ادغام فیوزها، ادغام رله ها (قابلیت عیب یابی)

مزایای سیستم مالتی پلکس برای مشتری :

 * ایمنی

هشدار به هنگام باز بودن کمربند ایمنی در سرعت 20 کیومتر،بوق هشدار در 3 ثانیه در سرعت بالای 120 کیلومتر

* عملکردی

چراغ پارکینگ : با این قابلیت می توانید چراغهای بغل و چراغ نور پایین را حدوا بهمدت 30 ثانیه روشن بگذارید . برای این کار ابتدا کلید را دروضعیت قرار دهید . هشدار دهنده چراغها را فعال سازیدو سپس از خودرو خارج شده و خودرو را قفل نمایید

امکان کنترل شیشه های جلو پس از خاموش کردن خودرو به مدت 30 ثانیه

کلید پنل جدید : این کلید باعث می شود که استفاده از بخاری ، کولر و سایر تنظیمات آن به راحتی انجام شود و راننده کنترل بهتری روی تنظیم این کنترل ها داشته باشد.

جلو آمپر جدید : در این جلو آمپر علاوه بر زیبایی بیشتر به دلیل طراحی و جانمایی مناسبتر کنترلها و نمایشگرها ، یک نمایشگر نیز طراحی شده است که کلیه اطلاعات درآن نمایش داده می شود این اطلاعات شامل موارد زیر است :

متوسط سرعت خودرو

میزان پیمایش از محلی که شمارشگر صفر شده است تا محل فعلی خودرو/وضعیت باز بودن کمربند ایمنی/وضعیت بالا بودن ترمز دستی/وضعیت باز بودن درب ها با مشخص نمودن دربی که باز است/تاریخ و ساعت و دمای محیط بیرون/مسافت قابل پیمایش تا زمان نیاز به تعویض روغن وفیلترها

درباره نحوه کارکرد این سیستم، اینجا  را بخوانید ...


تولید بدون رقیب؛

ایران خودرو و سایپا همیشه مثل دو برادر در کنار هم بوده اند و هیچ گاه رقابتی میان شان شکل نگرفت. رانت دولتی و پشتوانه ای محکم با نام بازار بسته داخلی، خیال این دو خودروساز کشور را راحت کرده است که تا ابد اوضاع بدین منوال خواهد بود. اما طراحی های جدید شرکت ایران خودرو(رانا و دنا) در کنار تولید خودروی ملی تیبا که شرکت سایپا آن را به بازار عرضه کرد، این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که این بار ایران خودرو پیشرو تر از سایپا حرکت می کند و قصد دارد این عنوان را سالهای سال از آن خود کند. سایپا در این میدان بازنده اصلی است و اگر بازاری با نام "پراید" وجود نداشت مشخص نبود این خودروساز نارنجی پوش کشوری به کدام توانایی خود می توانست تکیه کند.
گرچه این موضوع واضح و مبرهن است که هنوز تا افق روشن در خودروسازی کشور، سال های سال وقت لازم است.


آخرین پست ها